تماس برای مشاوره رایگان 45518-021

خارج از ساعت کاری 09120213393

اینستاگرام

واتس اپ

 

اخذ کد اقتصادی

خانه > اخذ کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟

سازمان امور مالیاتی پس از آنکه افراد مراحل مربوط به اخذ کد اقتصادی را طی کردند برای شناسایی این افراد در سازمان یک کد اقتصادی در نظر می گیرد و آنها اختصاص می دهد. شماره اقتصادی برای افرادی که در زمینه ی امور تجارتی مانند کارت بازرگانی ، شرکت در مناقصات و مزایده ها، اخذ قرار داد با شرکت های دولتی، و صادر کردن فاکتور و حتی باز کردن حساب در بانک فعالیت دارند اجباری است و باید ختما برای انجام این امور کد اقتصادی داشته باشند.
تعداد ارقام کد اقتصادی 12 رقم است که همیشه اولین عدد آن 4 می باشد. در گذشته مشکلات متعددی در سیستم مالیاتی کشور وجود داشت به همین دلیل سیستم جامع مالیاتی برای بهبود این شرایط و دریافت مالیات و شفاف سازی فعالیت های اقتصادی راه اندازی شد. مراحل دریافت کد اقتصادی 12 رقمی در زیر آورده شده است که با مطالعه ی ادامه مطلب با تمامی این موارد آشنا خواهید شد.

مراحل و مدارک دریافت کد 12 رقمی:

  • بررسی و تکمیل دفترچه ی مربوط به شماره اقتصادی
  • دریافت و تکمیل فرم ب کد اقتصادی از واحد ثبت اداره دارایی
  • کپی اساسنامه و آگهی تاسیس شرکت
  • کپی مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره
  • کپی اظهارنامه شرکت ( شرکت سهامی خاص ) یا شرکتنامه ( مسئولیت محدود )
  • پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس ( در صورت وجود )
  • کپی سند مالکیت مکان شرکت
  • پرداخت حق تمبر به اداره دارایی
اخذ کد اقتصادی

پس از آنکه مدارک تکمیل شد باید مدارک را همراه با فرم اطلاعات هویت اشخاص حقیقی به حوزه مالیاتی اداره مالیات تحویل داد. هر پرونده مالیاتی یک سرممیزی دارد پس باید پس از تحویل مدارک سر ممیزی مالیاتی آنها را بررسی کند. بعد از تایید و ثبت در دفتر ، با گرفتن مدارک رسیدی مبنی بر تحویل مدارک صادر می کند و آن را تحویل می دهد. سپس مدارک به اداره ی نظارت و پی گیری تحویل داده و این اداره آنها را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و اداره شماره اقتصادی ارسال کرده و مسئولان مربوطه بعد از بررسی مدارک، کارت شماره ی اقتصادی را صادر می کنند.

در مورد کد اشخاص حقوقی هم روال به همین صورت است. پس از آنکه کارت تهیه شد . فرم اطلاعات اشخاص حقوقی تکمیل شد مدیرعامل یا وکیل قانونی تنظیم و با آنرا با مهر شرکت ممهور می کنند. پس از آن مدارک را به حوزه مالیاتی تحویل داده و باقی مراحل همانند مراحل اخذ شماره اقتصادی توسط اشخاص حقیقی است.

مراحل ثبت نام با کد در سیستم اینترنتی:

باید توجه داشت که این مرحله پس از گرفتن کد 12 رقمی بالا انجام می شود و باید در سامانه طبق روال زیر مراحل را طی کرد تا به مرحله 45 برسد.
برای ثبت نام و دریافت کد اقتصادی باید مراحل زیر طی شود:

  • مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir
  • انتخاب گزینه “ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی” از منوی سمت راست صفحه نمایش داده شده و کلیک بر روی متن “ورود به سامانه”
  • انتخاب گزینه “سامانه پیش ثبت نام کد” از صفحه ی نمایش داده شده
  • وارد کردن اطلاعات اولیه درخواست شده در سایت و ذخیره آن ها
  • پس از انجام مراحل فوق در صورتی که آدرس و کد پستی و اطلاعات خود را به صورت صحیح اعلام کرده باشید پس از یک روز، نام کاربری و کلمه عبور به شماره تلفنی که در سامانه وارد کرده اید پیامک می شود.
  • پس از دریافت پیامک فوق باید مجددا مراحل 1 و 2 را تکرار و بعد از آن مرحله 7 را انجام دهید.
  • پس از انجام مرحله 1 و 2 ، در صفحه باز شده بر روی متن سامانه ثبت نام شماره اقتصادی کلیک کنید و اطلاعات خواسته شده را مطابق اسناد قانونی و ثبتی تکمیل و ذخیره کنید.
  • در این مرحله کار ثبت نام کد اقتصادی به پایان می رسد و در صورت نبود مشکل در اطلاعات وارد شده کد اقتصادی شما فعال می شود.
  • برای اطلاع از وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی خود، هر چند روز یکبار مراحل 1 و 2 را انجام دهید و در صفحه نمایش داده شده، با انتخاب گزینه “پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی” و وارد کردن نام کاربری و رمز ورود از آخرین وضعیت شماره اقتصادی خود مطلع شوید و در صورت اعلام مشکل توسط سامانه، نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

تخلفات شماره اقتصادی:

  • در صورتی که هر شخص حقوقی و یا حقیقی از شماره اقتصادی دیگری استفاده نماید تحت هر عنوانی باشد غیر مجاز و خلاف مقررات است و هرگونه مشکل یا تعلقات مالیاتی برعهده ی شخصی است که کد اقتصادی او استفاده شده است.
  • هرگونه جعل، تقلب، سو استفاده و تبانی مرتبط با کد خلاف مقررات است و با متخلفین برابر مقررات قانونی برخورد خواهد شد.
  • دریافت هرگونه وجه اضافه بر ارزش کالا جهت درج کد اقتصادی فروشنده یا عدم درج کد اقتصادی خریدار خلاف مقررات است و با متخلفین برابر مقررات برخورد خواهد شد.
  • عدم رعایت مفاد این دستورالعمل از طرف اشخاص ذی ‌ربط، از قبیل عدم ارائه یا درج کد طرفین معامله در صورت‌ حساب فروش کالا یا خدمات، خلاف مقررات است و با متخلفین برخورد خواهد شد.

تبصره‌: اگر فروشنده در معامله از ارایه ‌ی کد خود ممانعت به عمل آورد و ارایه ی کد اقتصادی را در قبال دریافت پول و بیشتر از هزینه ی واقعی طلب نماید خرید کالا لزوما نیاز به کد اقتصادی ندارد و اشکالی ندارد به شرطی که گزارش انجام معامله و ممانعت فروشنده از ارایه ی کد اقتصادی جهت پیگیری قانونی، حداکثر ظرف مدت ۱ ماه به اداره‌ی کل اطلاعات و خدمات مالیاتی به صورت مکتوب و مستند ارائه گردد.

جریمه‌ی تخلفات کد اقتصادی

در صورتی که اشخاصی که مسئولیت دارند مفاد دستور العمل ها را رعایت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های وابسته از ارایه ی هرگونه تسهیلات به این اشخاص خودداری می‌کند. عدم صدور صورت حساب یا عدم درج شماره اقتصادی و همچنین عدم رعایت این دستورالعمل علاوه بر بی ‌اعتباری دفاتر مربوطه از حیث مالیاتی و جرایم مندرج در ماده‌ی ۸ قانون تعزیرات حکومتی، مشمول جرایم زیر می‌شود:

  • اگر تخلف شخص برای بار اول باشد جریمه ی آن معادل ۲ برابر مبلغ مورد معامله می باشد.
  • در صورتی که تخلف برای بار دوم صورت گیرد تعطیلی محل کسب یا توقف فعالیت بر حسب تخلف صورت گرفته به مدت ۳ ماه می باشد.
  • در صورت تکرار مجدد تخلف و برای بار سوم حبس تعزیری از ۳ ماه تا ۶ ماه برای اشخاص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول ذی‌ربط این حبس قابل اجرا می باشد.

جریمه‌ی استفاده از کد اقتصادی دیگران:

طبق تبصره‌ی ۱ ماده‌ی ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم، استفاده‌کنندگان از کد اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بر درآمد و همچنین جرایم موضوع این ماده با اشخاصی که کد اقتصادی آنان مورد استفاده قرارگرفته است مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

چنانچه پس از دریافت کارت اقتصادی تغییراتی در اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی حادث شود لازم است فرم نمونه را تکمیل و به همراه مدارک مثبته به حوزه مربوطه یا اداره صادرکننده کارت تحویل داده شود تا نسبت به ثبت تغییرات و اصلاح کارت ، اقدام لازم به عمل آید.

ادامه مطلب

فعالیت های اقتصادی به طرق مختلف در جوامع صورت می گیرد . حمایت از فعالیت کنندگان دراین امر و همچنین نظارت بر اعمال اقتصادی (تجاری) مستلزم شناخت اشخاص فعال در این زمینه می باشد .

کسب مجوز برای فعالیت های تجارتی و پرداخت حقوق حقه دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابت ها و تلاش های ناسالم یکی از مزایای این امر محسوب می گردد.

در کنار راهنمای ثبت شرکت ها و دریافت کارت بازرگانی ، ضرورت اخذ شماره یا کد اقتصادی ملاحظه می شود فلذا با استفاده از مقررات مربوطه که در واحدهای ذیربط وزارت امور اقتصادی و دارایی جاری است نسبت به نگارش و ارائه راهنمای اخذ کد اقتصادی برای کسانی که نیازمند دانستن اطلاعات مربوط می باشند اقدام شد .

ادامه مطلب

کلیه حقوق متعلق به ثبت بازرگان است

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
1
سلام،
اگر سوالی دارید بفرمایید؟
گروه ثبت بازرگان حلال مسائل ثبت شرکت‌های شماست.
(در صورت عدم پاسخگویی می‌توانید با شماره تلفن همراه:09391131818 از طریق واتس‌اپ با کارشناس ارشد در تماس باشید).