تماس برای مشاوره رایگان 45518-021

خارج از ساعت کاری 09120213393

اینستاگرام

واتس اپ

 

ثبت علائم تجاری

خانه > ثبت علائم تجاری

ثبت علائم تجاری

ثبت علائم تجاری را می توان به علائم تجاری بازرگانان، علائم صنعتی و خدماتی به شرح زیر تقسیم کرد:

ثبت علائم تجاری تجار و بازرگانان

ثبت علامت تجاری عبارت از نشانه ها یا علائمی هستند که فعالیت تجاری و اقتصادی تاجری را از بازرگانان دیگر متمایز می سازد و تاجر با علامت انحصاری مؤسسه خود اقدام به عرضه و توزیع کالا و محصولات یا خدمات می کند و این علامت فعالیت اقتصادی تجارتخانه تاجری را مشخص کرده و آن را از فعالیت مشابه تجار دیگر متمایز می کند.

هر تاجری مسؤلیت حقوقی و کیفری فعالیت خود را بر عهده دارد و اگر تاجری تولید کننده محصولاتی باشد که عرضه و توزیع می کند، در این صورت علامت تجاری وی علامت صنعتی نیز محسوب می گردد. طبق ماده ۱۰ موافقتنامه تریپس هر گونه علامت یا ترکیبی از علایم که بتواند کالا یا خدمات یک فعالیت را از کالا یا خدمات فعالیت های دیگر متمایز گرداند، علامت تجاری محسوب خواهد شد.

علامت صنعتی

نشانه یا علامتی است که ساخت کالا یا تولیدات و محصولات معینی را به عموم معرفی و آنها را از محصول مشابه متمایز می کند. علامت صنعتی، غالبا با ثبت علائم تجاری تفاوت دارد ولی گاهی ممکن است تولید کننده محصول، توزیع کننده و عرضه کننده آن به بازار فروش باشد که در این صورت علامت صنعتی، علائم تجاری نیز خواهد بود.

علامت خدماتی

علامت خدماتی نشان یا علامتی است که خدماتی را که یک مؤسسه اقتصادی یا خدماتی انجام می دهد، معرفی و آن را از خدمات مؤسسات یا آژانس های دیگر متمایز گرداند.

ثبت علائم تجاری

انواع علائم تجاری

انواع علائم تجاری ، صنعتی و یا خدماتی از جهت شکل ظاهری به علائم تصویری، صوتی و بویایی یا شمی به شرح زیر قابل تقسیم است:

علائم تصویری

علائم ( مثلا ثبت برند )  تصویری عبارت از علائمی هستند که با شکل و تصویر مخصوص ارائه می گردند، شکل یا تصویر ممکن است به صورت عکس واقعی از اشیاء یا حیوان یا کوه، جنگل، دره، درخت، آهو، شتر، گاو، پلنگ یا شیر و افراد انسان باشد مثل عکس همچنین ممکن است عکس یک انسان با اشکال طراحی و نقاشی شده اعم از طراحی با نقاشی از جسم واقعی ویا جسم وشکل خیالی نظیر پری دریایی و امثال آن باشد. علائم تصویری، علائم غیر نوشتاری هستند هر چند ممکن است در علائم تصویری، نوشته، حروف یا اعداد نیز مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت چنین علائمی را علائم مرکب گویند مثل آرم یا علامت تجاری هواپیمایی ایران ایر که دارای یک طرح خیالی سیمرغ ونوشته لاتین ایران ایر و مشخصات دیگر است و امثال آن.

علائم صوتی در ثبت علائم تجاری

علامت صوتی که زیر مجموعه ای از انواع علائم تجاری است علامتی است که دارای صدا، جملات صدادار، جملات دارای آهنگ خاص و یا موزیک و امثال آن باشد. این گونه علائم نیاز به طراحی خاص از جمله نیاز به طراحی یک نت موسیقی توأم با طیف مخصوص دارد. این نوع علائم به ترتیبی در داد و با تولیدات یا بر روی کارت های تبلیغاتی نصب می شوند که مشتری و مصرف کننده می تواند از طریقی، مثلا با تماس دست یا فشار بر نقطه ای از علامت صدا یا نت مخصوص را، بشنود و از این طریق به خواسته خود دست یابد و محصول یا خدمات اصیل را از مشابه به آن تشخیص دهد و در انتخاب آن گمراه نشود

علایم بویایی با شمي

علامت شمی با بویایی علامتی است که از طریق حس شامه با بویایی، کالایی معرفی و عرضه شود و آن را از کالای مشابه متمایز گرداند. امروزه مواد غذایی با طعم های مختلف برای فروش وارد بازار می شود به طور مثال پنیر با طعم زیره با فراورده های گوشتی با طعم سیر و همچنین تولید مرغ با طعم جعفری و نظایر آن ممکن است در معرض دادوستد قرار گیرد که در این صورت مشتری از طریق حس ” خود می تواند محصول با طعم خاصی را از محصولات مشابه تمیز داده و بهترین را جهت مصرف انتخاب و خریداری کند.

حال این مسأله قابل طرح است که این گونه علائم در زمینه ی انواع علائم تجاری چگونه قابل ثبت است به میرسد همانند علائم صوتی می توان در اظهارنامه درخواست ثبت علامت با عنوان علامت بویایی یا ذكر طعم خاصی را درج کرد و با این مشخصات بویایی را به ثبت رساند.

در حقوق ایران ثبت چنین علامتی همانند علامت صوتی، مقدور نیست.

Open chat
1
سلام،
اگر سوالی دارید بفرمایید؟
گروه ثبت بازرگان حلال مسائل ثبت شرکت‌های شماست.
(در صورت عدم پاسخگویی می‌توانید با شماره تلفن همراه:09391131818 از طریق واتس‌اپ با کارشناس ارشد در تماس باشید).