تماس برای مشاوره رایگان 45518-021

خارج از ساعت کاری 09120213393

اینستاگرام

واتس اپ

 

ثبت اختراع

خانه > خدمات اداری ثبت > ثبت اختراع

ثبت اختراع

ثبت اختراع چیست؟

ثبت اختراع حاصل و ثمره تلاش فکری و ساخته ذهنی مخترع است که در قالب یک محصول صنعتی یا فرایند صنعتی به وقوع می پیوندد. اما از ثبت اختراع در قوانین مختلف کشورها زمانی حمایت می شود که این اختراعات طبق تشریفات خارجه آن کشور در موعد و زمان مقرر به ثبت رسیده باشد و شرایط استفاده از این حق ثبت آن در نزد اداره ثبت اختراعات می باشد.

پس از ثبت و اعطاء حق اختراع به مالک و مخترع بر طبق قانون به دو شکل از اختراع حمایت می شود.

1- حمایت ایجابی، یعنی اینکه به دارنده حق می دهد که از خلاقیت و تلاش ذهنی خود بهره ببرد

2- حمایت سلبی، سایرین را مکلف می کند که به این حقوق حاصل از آفرینش های فکری احترام گذاشته و مانع از هرگونه حق نقص حق بدون اجازه مالک این حقوق بشود. درنتیجه مخترع حق انحصاری نسبت به ساخت ، صادرات ، واردات ، عرضه برای فروش، فروش و استفاده از فراورده و کالاهایی که مستقیما از طریق فرایند بدست می ایند را دارد.

ثبت اختراع

مدت اعتبار گواهینامه اختراع

اعتبار گواهینامه اختراع پس از 20 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه اختراع منتفی می شود البته حفظ گواهینامه اختراع در این 20 سال منوط به پرداخت اقساط سالیانه می باشد.

اختراعات غیر قابل ثبت(استثنائات اختراع)

طبق ماده 4 قانون ثبت اختراع موارد زیر از حیطه حمایت از اختراعات خارج است

الف – کشفیات، نظریه های علمی، روشهای ریاضی و آثار هنری

ب – طرح ها و قواعد با روشهای انجام کارتجاری و سایر فعالیتهای ذهنی و اجتماعی

ج- روشهای تشخیص و معالجه بیماریهای انسان یا حیوان این بند شامل فرآورده های منطبق با تعریف اختراع و مورد استفاده در روشهای مزبور نمی شود

د- منابع ژنتیک و اجراء ژنتیک تشکیل دهنده آنها و همچنین فرآیندهای بیولوژیک تولید آنها

ه – آنچه قبلا در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد

اختراع نتيجه فكر فرد يا افراد است كه براي اولين بار فرآيند يا فرآورده‌اي خاص را ارائه مي‌كند و مشكلي را دريك حرفه‌، فن‌، فناوري‌، صنعت و مانند آنها حل مي‌نمايد.

اظهارنامه ثبت اختراع یا آیین نامه ثبت اختراعات بايد در سه نسخه و در فرم مخصوص (الف – 1) و به زبان فارسي تنظيم شده و پس از ذكر تاريخ، توسط متقاضي يا نماينده قانوني وي امضاء شود.

ادامه مطلب

مراحل انجام طبقه بندی و همچنین گروه های مختلف  مربوط به این طبقه بندی ها را در ادامه مطلب شرح داده ایم

ادامه مطلب

ضمائم اظهارنامه شامل تقاضانامه، توصیف، ادعا، خلاصه و نقشه و غیره، درصورت نیاز باید تعیین شود که مدارک ضمیمه اظهارنامه در ماده 6 آئین نامه اجرایی به تفصیل بیان شده است.

ادامه مطلب

سوالات متداولی که ممکن است در زمینه ثبت اختراع در ذهن شما باشد را در ادامه مطلب آورده ایم. قبل از هر چیزی ابتدا این سوالات را مرور کنید

ادامه مطلب

راهنما خدمات الکترونیک:

راهنمای خدمات الکتیرونیک شامل راهنمایی ثبت اختراع ، نحوه ثبت اینترنتی انواع درخواست و لیست مراجع استعلام می باشد که در ادامه مفصل توضیح داده شده است.

ادامه مطلب

عنوان اختراع: كه بايد كوتاه و جامع بوده به نحوي كه بيانگر اصل موضوع ابداع شـده باشـد به طوری که تکنیک و ماهیت کار شما را به طور صریح معرفی میکند و مشتمل بر كلماتي مثل «بهتر»«جدید» «نو» و… نبوده و ترجيحاً بين 3 تا 10 كلمه باشد..

ادامه مطلب

نمونه توصیف اختراع:اختراع حاضر مربوط به زمینه عمومی محفظه ها و سازه های استاتیک، و در ارتباط با زمینه ای خاص از اطاقک های بازی است

ادامه مطلب
ادامه مطلب

ترجمه ای خلاصه از اطاقک بازی شبیه ساز هواپیما را شرح داده ایم

چنانچه متقاضی اختراع قصد پرداخت اقساط سالیانه اختراع خود را داشته باشد می بایست پیش از رسیدن سر رسید اختراع خود مالکیت پرونده خود را تمدید کند.

ادامه مطلب

کلیه ی حقوق متعلق به ثبت بازرگان است

Open chat
1
سلام،
اگر سوالی دارید بفرمایید؟
گروه ثبت بازرگان حلال مسائل ثبت شرکت‌های شماست.
(در صورت عدم پاسخگویی می‌توانید با شماره تلفن همراه:09391131818 از طریق واتس‌اپ با کارشناس ارشد در تماس باشید).