تماس برای مشاوره رایگان 45518-021

خارج از ساعت کاری 09120213393

اینستاگرام

واتس اپ

 

عنوان و خلاصه اختراع

خانه > اخذ مجوز  > عنوان و خلاصه اختراع

عنوان و خلاصه اختراع

عنوان و خلاصه اختراع

عنوان اختراع چیست؟ ، تغییر عنوان اختراع ، خلاصه پرونده اختراع ، خلاصه توصیف اختراع ، خلاصه پرونده ثبت اختراع ، خلاصه اختراعات ، راهنمای خلاصه اختراع.

عنوان اختراع چیست؟

در مرحله اول باید وارد سایت ثبت اسناد و املاک کشور شویدو

تغییر عنوان اختراع نیز رونی مانند همین عنوان اختراع دارد.

عنوان اختراع : در این قسمت قید عنوان اختراع الزامی است.

عنوان اختراع باید به گونه ای مطرح شود که نکته نو آورانه و فن نوآورانه و برجستگی تکنیکی و مختصر و گویا باشد.

به عنوان مثال:  عنوان اختراع: پیمانه اتوماتیک

خلاصه اختراع (خلاصه پرونده ثبت اختراع)

خلاصه اختراع(خلاصه پرونده ثبت اختراع): خلاصه صرفاً برای اطلاعات فنی و فاقد استفاده های حقوقی است.

وضعیت موجود در زمینه ثبت اختراع و راه حل ارائه شده در اختراع بصورت خلاصه می بایست در این قسمت درج شود.

برطبق ماده 13 آئین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 در خلاصه ثبت اختراع باید به شرح ذیل عمل شود:

1) با عنوان اختراع شروع شود.

2) زمینه فنی که اختراع به آن تعلق دارد را تعیین کند تا در جستجوی سوابق اخترع ادعایی مورد استفاده قرار گیرد.

3) مشکل فنی، اساس راه حل ارائه شده برای آن را و همچنین کاربرد یا کاربردهای اصلی اختراع را بطور اجمالی روشن نماید (چونکه در توصیف اختراع این مواردباید به تفصیل بیان شود)

4) درصورت لزوم خلاصه اختراع باید مشتمل به فرمول های شیمیایی یا معادلات ریاضی باشد تا براساس آنها ویژگی های اختراع به بهترین شکل بیان شود.

5) درصورتی که برای توضیح اختراع ارجاع به نقشه ضرورت داشته باشد، پس از توضیح خلاصه هر قسمت باید نشانه های ارجاع دهنده به هریک از نقشه ها در داخل پرانتز ذکر گردد فلذا اگر برای بیان اجمالی اختراع مثالها یا نقشه ها مقتضی باشد باید ضمیمه شود.

6) در خلاصه اختراع بیشتر باید برجستگیهای تکنیکی و فنی اختراع ذکر شود نه مزایا و ارزش اختراع

7) در قوانین ملی بسیاری از کشورها برای میزان وحجم مطالب خلاصه اختراع، معیار و محدودیت تعداد کلمات درنظر گرفته شده است ودر کشور ما باید این بیان بین 70 تا 200 کلمه باشد.

 

تغییر عنوان اختراع

تغییر عنوان اختراع

افشای اختراع در نمایشگاه رسمی داخلی یا بین المللی :چنانچه اختراع در نتیجه شرکت در یک نمایشگاه رسمی داخلی یا بین المللی افشاء شده باشد  این گزینه را بلی انتخاب نمایید (بدیهی است که درصورت انتخاب این فیلد باید مدارک مربوطه (گواهی شرکت در نمایشگاه که به تایید مسئولان ذی ربط رسیده همراه با درج این مطلب که اختراع فقط در نمایشگاه مذکور به نمایش گذاشته شده است) را در بخش ضمائم پیوست نماید)

نکته: منظور از نمایشگاه رسمی نمایشگاهی است که توسط دولت یا ادارات ذی صلاح داخلی تشکیل میشود و یا توسط دولت یا اشخاص ذی صلاح در یک کشور عضو کنوانسیون پاریس و در سطح بین المللی برگزار میگردد.در فرض اخیر گواهی مسولان ذی ربط نمایشگاه رسمی باید به تایید نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد.

سوءاستفاده شخص ثالث از حق متقاضی یا مالک قبلی : چنانچه ثبت اختراع به دلیل یا در نتیجه سوء استفاده اشخاص ثالث یا ذی حق قبلی متقاضی افشا شده باشد. با انتخاب گزینه بلی آن را مشخص نمایید (بدیهی است که در صورت انتخاب این فیلد باید تمامی مدارک دال بر سوء استفاده شخص ثالث در بخش ضمائم پیوست شود.)

تغییر عنوان اختراع نیز رونی مانند همین عنوان اختراع دارد.

آیا اختراع شما جنبه نرم افزاری دارد؟

:در صورتیکه اختراع ، نرم افزار می باشد این گزینه را بلی انتخاب نمایید. با انتخاب این گزینه، فیلد دیگری نمایش داده می شود که باید طبقه نرم افزار  را انتخاب نمائید.طبق طبقه بندی اختراع تعیین شده توسط شورای عالی انفورماتیک نرم افزارها به سه دسته سیستمی ، کاربردی ، خدماتی تقسیم می شوند که توضیحات کامل در خصوص طبقه بندی نرم افزارهای اختراعی در سایت www.shci.ir موجود می باشد.میتوانید با مراجعه به سایت طبقه نرم افزار خود را مشخص کنید.

مرجع پیشنهادی شما برای استعلام خلاصه پرونده اختراع ( راهنمای خلاصه اختراع):

برای احراز نوع آوری اختراع باید یکی از مراجع ذی صلاح اختراع مورد نظر را از حیثیت نوع آوری (تازگی) و گام ابتکاری و کاربرد صنعتی بررسی و اعلام نظر نماید. می توانید یکی از مراکز موجود در لیست را انتخاب کنید. اگرمرکز مورد نظر شما در فهرست وجود نداشت گزینه ” انتخاب نشده” را انتخاب کنید.

در صورتی که مرجع پیشنهادی شما در فهرست فوق موجود نباشد: نام مرجع پیشنهادی خود را در این قسمت وارد کنید.

نکته : چنانچه از مرجع ذی صلاح جهت استعلام اطلاع کافی ندارید اطلاعات مربوط به این دو قسمت را وارد ننمایید و می توانید در مراحل بعدی پرونده مرجع ذی صلاح جهت استعلام خود را توسط لایحه (درخواست استعلام) و با پیشنهاد کارشناس پرونده انتخاب نمایید.

خلاصه پرونده اختراع

عنوان و خلاصه اختراع( راهنمای خلاصه اختراع)

پس ازتکمیل اطلاعات مربوط به صفحه مشخصات ثبت اختراع جهت ورود به صفحه اشخاص مرتبط روی دکمه مرحله بعدی کلیک نمایید.

و این نکته لازم به ذکر این است که این اظهارنامه صرفا جنبه اعلامی دارد و نهایتا تعیین مرجع ذیصلاح بعهده کارشناس پرونده می باشد.

تذکر بسیار مهم:

کد رهیگری به منزله ثبت اظهارنامه اختراع و تحویل آن به اداره نیست (چرا که در این وضعیت اظهارنامه در اداره قابل رویت نیست)  و تنها به منظور تکمیل مدارک تا قبل از اتمام فرآیند ثبت اظهارنامه اختراع می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
1
سلام،
اگر سوالی دارید بفرمایید؟
گروه ثبت بازرگان حلال مسائل ثبت شرکت‌های شماست.
(در صورت عدم پاسخگویی می‌توانید با شماره تلفن همراه:09391131818 از طریق واتس‌اپ با کارشناس ارشد در تماس باشید).