تماس برای مشاوره رایگان 45518-021

خارج از ساعت کاری 09120213393

اینستاگرام

واتس اپ

 

راهنمای مشاغل خانگی

خانه > دسته‌بندی نشده  > راهنمای مشاغل خانگی

راهنمای مشاغل خانگی

راهنمای مشاغل خانگی

راهنمای مشاغل خانگی

مواردی که در این مطلب مورد بررسی قرار میگیرد شامل : راهنمای مشاغل خانگی ، سوالات متداول مشاغل خانگی ، مشاغل خانگی چيست و شامل چه رشته هايی مي گردد ، متقاضيان مشاغل خانگی وام و تسهيلات

امروزه كسب و كارهاي خانگي به عنوان راهكاري مهم براي ايجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب مي گردند که از جمله مزاياي آن، حذف هزينه هاي مربوط به خريد، رهن و اجاره كارگاه و اياب و ذهاب، استفاده از نيروي كار ساير اعضاي خانواده و ايجاد زمينه هاي كار خانوادگي، امكان انتقال تجارب از طريق آموزش غيررسمي به شيوه استاد- شاگردي بين اعضاء خانواده و… مي باشد.

علاوه بر رشته هايي كه به شكل سنتي از ساليان دور رواج داشته، در ساليان اخير به دليل تحولات عظيم در بخش فناوري اطلاعات در جهان و ايجاد مشاغل جديد، امكان اشتغال خانگي براي بسياري از افراد در زمينه هاي IT نيز فراهم گرديده است.

با توجه به اهميت تجارب موفق جهاني مشاغل خانگي، اين موضوع در قالب قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي در سال 89 در مجلس شوراي اسامي به تصويب رسيد. برابر قانون مذكور ، دبيرخانه ستاد ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشكيل گرديده كه پيگيري و هماهنگي
هاي مربوط به مشاغل خانگي را بر عهده دارد.

متقاضيان علاقمند به آشنايي بيشتر با مشاغل خانگي مي توانند عاوه بر مطالعه موارد ذيل ٬ جهت كسب اطلاعات تكميلي و يا ارايه نظرات ، سوالات و يا پيشنهاد مشاغل جديد خانگي ، به سايت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشاني www.mcls.gov.ir قسمت مشاغل خانگي مراجعه نمايند.
-سوالات متداول

سوالات متداول مشاغل خانگی

سوالات متداول مشاغل خانگی

مشاغل خانگی چيست و شامل چه رشته هايی مي گردد ؟

این مشامل آن دسته از فعاليت هايي است كه توسط عضو يا اعضاء خانواده در فضاي مسكوني در قالب يك طرح كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخال در آرامش واحد هاي مسكوني همجوار شكل مي گيرد و منجر به توليد خدمت ويا كالاي قابل عرضه به بازار خارج از محيط مسكوني مي گردد.(راهنمای مشاغل خانگی)

بر اساس مصوبات ستاد ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي، رشته هاي مشاغل خانگي در حوزه هاي صنايع دستي ، فرش دستباف ، امور تولیدات دامی ، شیلایت ، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی، تولیدی ( صنعت و خدمات )، فعالیت های فرهنگی و هنری مي باشد و بر همين اساس انواع مشاغل خانگي و زير بخش های آنها در سايت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قسمت مشاغل خانگي قرار گرفته است.

براي پيشنهاد عنوان شغلي جديد چه بايد كرد ؟

در صورت عدم وجود شغل موردنظر متقاضي در فهرست مشاغل خانگي، متقاضي مي تواند در فرم ثبت نام و یا قسمت فرم رشته های پیشنهادی جدید، شغل مد نظر خود را پيشنهاد نمايد .مشاغل پيشنهادي متعاقباً بررسي و در صورت تصويب ، به فهرست مشاغل خانگي اضافه خواهند شد

نحوه فعاليت در مشاغل خانگي چگونه است ؟

فعاليت در حوزه مشاغل خانگي به 3 صورت امكان پذير مي باشد:

الف – انجام فعاليت به صورت كارمزدي براي كار فرماي خارج از محيط مسكوني (متقاضي تحت پوشش)

ب – انجام فعاليت مستقل اعم از تامين مواد اوليه تا عرضه محصول به خارج از محيط مسكوني (متقاضي مستقل)

ج- انجام فعاليت به صورت تعاوني ، و يا مشاركت با بنگاه هاي بالا دستي تامين كننده مواد اوليه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجيحا به صورت كسب و كار خوشه اي (پشتيبان)نحوه ثبت نام و در يافت مجوز براي مشاغل

نحوه ثبت نام و در يافت مجوز براي مشاغل خانگي به چه صورت است ؟

متقاضيان مشاغل خانگي لازم است با مراجعه به سايت مشاغل خانگي ، متناسب با نوع فعاليت مورد نظر خود يكي از فرم هاي ثبت نام (مستقل – تحت پوشش – پشتيبان ) را تكميل نمايند . (راهنمای مشاغل خانگی)

فرمهاي تكميلي توسط دستگاه اجرائي ذيربط بررسي شده و در صورت تائيد طرح در دستگاه اجرائي ، پرونده متقاضی به اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ارسال و مجوز مربوطه صادر خواهد شد.

جهت اطلاع از ضوابط صدور مجوز(شرايط عمومي و اختصاصي ، مدارك مورد نياز و مراحل صدور مجو) به سايت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه شود.

آيا براي شروع فعاليت در مشاغل خانگي نياز به مجوز مي باشد ؟

كليه متقاضيان مستقل و پشتيبان براي انجام فعاليت در حوزه مشاغل خانگي نياز به دريافت مجوز دارند.

آيا متقاضيان مشاغل خانگي وام و تسهيلات دريافت مي نمايند ؟

متقاضيان داراي مجوز كسب و كار خانگي مي باشند،ميتواننداز اين تسهيلات بهره مند شوند.

بیمه مشاغل خانگی چگونه است

مشمولين قانون ، با ارائه مجوز كسب و كار خانگي ميتوانند نزد صندوق تامين اجتماعي به صورت خویش فرما بيمه و از مزاياي آن برخوردار گردند. مشمولين صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير تابع قوانين و مقررات مربوطه خواهند بود.(سوالات متداول مشاغل خانگی)

شاغلين خانگي چه حمايت هايي بعمل خواهد آمد؟

متقاضيان مشاغل خانگي درصورت واجد شرايط بودن ازانواع گوناگون حمايت ها نظير بيمه خويش فرما، تسهيلات و بازار چه هاي محلي جهت عرضه محصولات خانگي وغيره برخوردار خواهند شد. (راهنمای مشاغل خانگی)

عرضه و فروش محصولات خانگي به چه صورت است ؟

مطابق قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي ، عرضه محصول تنها در بازار خارج از محيط مسكوني صورت گرفته و عرضه و فروش محصول (كالا و خدمات ) در منزل مسكوني ممنوع مي باشد. به همين منظور بازارهاي محلي موقت به تناسب جهت عرضه محصولات خانگي اختصاص داده مي شوند

شيوه نظارت بر مشاغل خانگي به چه صورت است؟

نظارت در حوزه مشاغل خانگي به 3مرحله قبل از پرداخت ، حين پرداخت و پس از پرداخت تسهيلات تقسيم بندي مي گردد.جهت اطاع ازچگونگي نظارت ، به سايت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قسمت مشاغل خانگي مراجعه شود.

آيا امكان فعاليت همزمان در چند رشته وجود دارد ؟

انجام فعاليت همزمان در چند شغل خانگي در صورت تائيد دستگاه اجرايي ذيربط و چنانچه مجموع ساعات كارخانگي توسط هر يك از شاغلين خانگي از 44 ساعت كار در هفته بيشتر نگردد،بلامانع است.

شرايط انجام كسب و كار خانگي چه مي باشد؟

براي انجام كسب و كار خانگي لازم است کار صرفاً توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی انجام شود.حجم تولید با شرایط و فضای واحد مسکونی تناسب داشته باشد. آلودگی های زیست محیطی ، صوتی و بصری ايجاد نكند.

حقوق همسایگان به طور كامل رعايت گردد. عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات) در خارج از واحد مسکونی صورت گيرد. تردد غیرمتناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمع های مسکونی انجام نشود.شغل مجاز باشد و با محیط مسکونی تناسب داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
1
سلام،
اگر سوالی دارید بفرمایید؟
گروه ثبت بازرگان حلال مسائل ثبت شرکت‌های شماست.
(در صورت عدم پاسخگویی می‌توانید با شماره تلفن همراه:09391131818 از طریق واتس‌اپ با کارشناس ارشد در تماس باشید).