تماس برای مشاوره رایگان 45518-021

خارج از ساعت کاری 09120213393

اینستاگرام

واتس اپ

 

ثبت شرکت سرمایه ای

خانه > قوانین ثبت > ثبت شرکت سرمایه ای

ثبت شرکت سرمایه ای

ثبت شرکت سرمایه ای

در این نوع شرکت آورده شرکا و میزان آن، مهم تر از شخصیت شرکا و میزان مسئولیت آنها می باشد و در ثبت شرکت های سرمایه ای شركا فقط تا میزان سرمایه ای که به شرکت آورده اند مسئول تعهدات شرکت می باشند و میزان مسئولیت آنها تا میزان آورده آنها می باشد. قابل انتقال بودن سهم یا سهم الشرکه از ویژگی های این شرکت می باشد. شحصیت شرکا تأثیر چندانی در اعتبار شرکت ندارد و معمولا تصمیم گیری در مورد این گونه شرکت ها با اکثریت شرکا صورت می گیرد و نقل و انتقال سهام شرکت در برخی از موارد می تواند بدون رضایت سایر شرکا صورت بپذیرد. بارزترین می باشد.

ثبت شرکت سرمایه ای، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی عام و سهامی خاص بر طبق ماده ۹۴ قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون این که سره  سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

شرکت های با مسئولیت محدود از لحاظ ثبتی تابع اساسنامه خود می باشند. از مهم ترین ویژگی آنها در خصوص نقل و انتقال سهم الشرکه و همچنین نحوه تصمیم گیری می باشد. بر طبق مواد ۱۰۲ و ۱۰۳ قانون تجارت سهم الشرکه شرکا نمی تواند به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از با اسم یا بی اسم و غیره درآید. سهم الشرکه را نمی توان منتقل به غیر نمود مگر با رضایت عده از شرکاء که لااقل سه ربع سرمایه متعلق به آنها بوده و اکثریت عددی نیز داشته باشند. انتقال سهم الشرکه به عمل نخواهند آمد مگر به موجب سند رسمی که این تشریفات نقل و انتقال در سایر شرکتهای تجارتی رویت نمی گردد.

همچنین در خصوص نحوه تصمیم گیری در این گونه از شرکت ها هر چند در شرکت های با مسئولیت محدود تشکیل مجامع عمومی همانند شرکتهای سهامی پیش بینی نشده است و هر نوع تصمیم گیری تابع اساسنامه می باشد لكن حد نصاب تصمیم گیری مطابق مواد ۱۰۶ و ۱۱۱ قانون تجارت صورت می پذیرد. در شرکت مذکور تشریفات دعوت مخصوص سهامی لازم الرعایه نمی باشد و ممکن است مقام دعوت و تشریفات آن متفاوت باشد. بر طبق ماده ۱۰۶، تصمیمات راجع به شرکت باید به اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود. اگر در دفعه نخست این اکثریت حاصل نشد باید تمام شرکاء مجددأ دعوت شوند در این صورت تصمیمات به اکثریت عددی شرکاء اتخاذ می شود اگر چه اکثریت مزبور دارای نصف سرمایه نباشد. اساسنامه ثبت شرکت می تواند ترتیبی بر خلاف مراتب فوق مقرر دارد. مطابق ماده ۱۱۱ قانون مذکور، هر تغییر دیگری راجع به اساسنامه باید با اکثریت عددی شرکاء که لااقل سه ربع سرمایه را نیز دارا باشند به عمل آید مگر این که در اساسنامه اکثریت دیگری مقرر شده باشد. در شرکت با مسئولیت محدود در هیچ مورد اکثریت شرکاء نمی تواند شریکی را مجبور به ازدیاد سهم الشرکه خود کند. لذا در افزایش سرمایه بدون حضور شریک نمی توان سهم الشرکه آن شریک را افزایش داد. همچنین طرق افزایش سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود همانند شرکتهای سهامی پیش بینی نشده است و به نظر می رسد افزایش سرمایه از هر طريق از جمله تبدیل سود تقسیم نشده و یا مطالبات حال شده و پرداخت نقدی و مازاد تجدید ارزیابی، امکان پذیر باشد.

ثبت شرکت سرمایه ای

ثبت شرکت با مسئولیت محدود به وسیله یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیر موظف که از بین شرکاء یا از خارج برای مدت محدود یا نامحدودی معین می شوند اداره می گردد. لذا مدیران شرکت با مسئولیت محدود می تواند خارج از شرکا باشد و همچنین شرکت می تواند تک مدیره باشد.

در شرکت های با مسئولیت محدود نهاد نظارتی به نام هیات نظارت است که دارای تکالیف و شرایط است که در جای خود به بررسی آن خواهیم پرداخت.

در انواع شرکت های تجاری به جز شرکتهای سهامی حداقل میزان میزان سرمایه در نظر گرفته نشده است لکن در برخی از ادارات ثبتی سرمایه یک میلیون ریال با قانونی و به صورت عرفی برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در نظر گرفته می شود

شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است. شرکت سهامی شرکت با بازرگانی محسوب می شود ولو این که موضوع عملیات ان امور بازرگانی نباشد. در شرکت سهامی تعداد شرکاء نباید از سه نفر کمتر باشد. شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود شرکت هایی که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می کنند. این گونه شرکت ها، شرکت سهامی عام نامیده میشوند. شرکت هایی که تمام سرمایه آنها در موقع تأسیس منحصرا توسط مؤسسین تأمین گردیده است. این گونه شرکت ها شرکت سهامی خاص نامیده می شوند.

در خصوص دسته بندی شرکت های سهامی، در قوانین مقدم در ابتدا صرفا شرکت سهامی بدون تفکیک پیش بینی شده بود که در قانون ۱۳۰۴ و۱۳۱۱ نیز شرکت های سهامی به صورت قالب کلی در نظر گرفته می شود. اما در لایحه اصلاحی قانون تجارت در ۲۴ اسفند ماه ۱۳۴۷ کمیسیون عدليه مجلسین، شرکتهای سهامی به دو دسته تقسیم گردید شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص. الا ایها الحال مقررات شرکت سهامی که در مواد ۲۱ لغایت ۹۳ قانون تجارت ۱۳۱۱ آمده بود، در سال ۱۳۴۷ با تصویب لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت منسوخ و مقررات جدیدی در مورد شرکتهای سهامی که در ۳۰۰ ماده به تصویب رسید که جایگزین مواد ۲۱ تا ۹۳ قانون تجارت گردید. البته این قسمت از مواد قانون تجارت که در مورد سایر شرکت ها قابل اجراء می باشد با توجه به ماده ۲۹۹ لایحه اصلاحی مذکور نسبت به سایر شرکتها دارای اعتبار می باشد . ثبت شرکت های سهامی عام در قوانین کنونی می بایستی دارای مجوز از سازمان بورس . اوراق بهادار باشد و تشریفات خاصی برای آن در نظر گرفته شده است. شرکت سهامی عام اشتراکات زیادی با شرکت سهامی خاص دارد، اما در زمان تأسیس شرکت سرمایه مورد نیاز، تعداد شرکاء، ساز و کار اداره شرکت و همچنین پذیره نویسی و افزایش سرمایه و سایر موارد تمایزات با شرکت سهامی خاص داشته که مورد توجه می باشد. شایان ذکر است مباحث اصلی شرکت سهامی در مباحث بعدی به طور کامل تشریح خواهد گردید.

کلیه ی حقوق متعلق به ثبت بازرگان است

Open chat
1
سلام،
اگر سوالی دارید بفرمایید؟
گروه ثبت بازرگان حلال مسائل ثبت شرکت‌های شماست.
(در صورت عدم پاسخگویی می‌توانید با شماره تلفن همراه:09391131818 از طریق واتس‌اپ با کارشناس ارشد در تماس باشید).