تماس برای مشاوره رایگان 45518-021

خارج از ساعت کاری 09120213393

اینستاگرام

واتس اپ

 

سند تحول قضایی چیست

خانه > اخذ مجوز  > سند تحول قضایی چیست

سند تحول قضایی چیست

سند تحول قضایی چیست

سند تحول قضایی چیست

مواردی که در این مطلب مورد بررسی قرار میگیرد شامل : سند تحول قضایی چیست ، سند تحول قضایی سندی مردم محور است ، ویژگی های سند تحول قضایی چیست ، اهداف سند تحول قضایی ، هوشمند سازی دستگاه قضایی ، مسئول سند تحول قضایی چه کسی است ؟

سند تحول قضایی چیست

یکی از ویژگی‌های سند تحول بحث شفافیت است یعنی هم شفافیت در درون قضایی و هم شفافیت در برون دستگاه قضایی است. این سند ، کاربردی و اجرائی که از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. یکی از ماموریت‌هایی که در این سند به آن اشاره شده بحث حسن اجرای قوانین است؛ در این سند سازمان بازرسی کل و دادستانی کل کشور مامور شدند تا از دستگاه‌ها بخواهند به تکالیف خود عمل کنند.

به عنوان مثال : کسی که به عنوان متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد یا بازرسی از خانه متهم انجام گیرد باید تصویربرداری شود که حقی ضایع نگردد.

هوشمند سازی دستگاه قضایی

هوشمند سازی یعنی ارایه خدمت به مردم باید هوشمند و حتی بازرسی‌ها الکترونیک باشد.

یکی از محور‌های طرح تحول به مالکیت مشروع بر می‌گردد؛ که با طرح کاداستر این اراضی و املاک به صورت الکترونیک  در سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت می شوند.

اسندی که در اختیار مردم است سند مردم محور بوده و سعی شده در تمام قسمت‌ها مردم را مشارکت دهد و مردم در بخش مربوط به سازمان ثبت و در بحث صدور اسناد مالکیت کاداستری پیگیر باشند و همچنین کلاهبرداری نیز با این طرح کاهش پیدا میکند.

هوشمند سازی دستگاه قضایی

سند تحول قضایی برای مردم است

سندی که در اختیار مردم است سند مردم محور بوده و سعی شده در تمام قسمت‌ها مردم را مشارکت دهد و مردم در بخش مربوط به سازمان ثبت و در بحث صدور اسناد مالکیت کاداستری پیگیر باشند و همچنین کلاهبرداری نیز با این طرح کاهش پیدا میکند.

مهمترین علل مورد توجه قرار گرفتن این سند, این است که برای مردم نوشته شده.

این سند با خود اعتماد مردم را به همراه دارد و در پی رضایتمندی و اعتماد مردم و سندی است که برای تحقق آن از مردم استمداد طلبیده شد بنابراین علاوه بر جوامع نخبگانی و علمی, مورد توجه شهروندان است.

این سند با خود اعتماد مردم را به همراه دارد و در پی رضایتمندی و اعتماد مردم و سندی است که برای تحقق آن از مردم کمک طلبیده شد بنابراین علاوه بر جوامع نخبه و علمی مورد توجه شهروندان است.

اهداف سند تحول قضایی

  • در سند تحول قضایی در گام نخست سعی شده که با تجمیع ظرفیت ها، تقویت تعامل و هم افزایی بین نهادهای مسئول, جلوی این تضییع حقوق گرفته شود .
  • جلوگیری ار کلاهبرداری در یک سال و نیم اخیر, قوه قضاییه بیش از 13 هزار هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی را که توسط افراد سودجو مورد تصرف قرار گرفته بود باز پس گرفت و به نهادهای متولی داد که از این میزان حدود 40 هزار هکتار سواحل دریاست.
  • مبارزه با زمین خواری
  • شناسایی اموال نامشروع ( رسیدگی به پرونده های اخلال در نظام اقتصادی و اختلاس بخشی از این اطلاعات را در اختیار ما قرار می دهد و بخشی از این اطلاعات را هم سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای متولی دیگر مانند وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، دیوان محاسبات کشور و همچنین مردم گزارش می دهند.)
  • این سند یک رویکرد برای عرضه خدمات حقوقی بهتر ارائه داده است
  • پیش گیری از وقوع جرم

مسئول سند تحول قضایی چه کسی است ؟

مسئولیت و متولی این ستاد، شخص رئیس قوه قضاییه است و او شخصاً مسئولیت و مدیریت ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی را عهده دار شد و برای همه بخش ها وظایفی را تعیین کرد

این سند برای دوره پنج ساله مسئولیت آیت الله رئیسی در دوره نخستین ریاست وی بر قوه قضاییه پیش بینی شده است که در سه سال باقیمانده این دوره باید اجزای این سند کاملاً عملیاتی و اجرایی شود.

گزارسشات مربوطه به این سند به صورت گزارش میان مدت در هفته قوه قضاییه سال 1401 و گزارش پایانی آن در سال 1402 خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
1
سلام،
اگر سوالی دارید بفرمایید؟
گروه ثبت بازرگان حلال مسائل ثبت شرکت‌های شماست.
(در صورت عدم پاسخگویی می‌توانید با شماره تلفن همراه:09391131818 از طریق واتس‌اپ با کارشناس ارشد در تماس باشید).