تماس برای مشاوره رایگان 45518-021

خارج از ساعت کاری 09120213393

اینستاگرام

واتس اپ

 

ثبت شرکت تعاونی

خانه > ثبت شرکت > ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی

هر شرکت شرایط خاص خود را دارد. مطمئنا این خصوصیات ویژگی منحصربفرد و شرایط خاص خود را دارد. ما در این مقاله به تعریف شرکت تعاونی و مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی می پردازیم. ما در بخشی دیگر مراحل ثبت شرکت تعاونی را به صورت تصویری برای شما آماده سازی کرده ایم که در لینک زیر می توانید آنرا مطالعه نمایید. به این ترتیب خود به راحتی می توانید در سامانه ثبت شرکت ها شرکت خود را ثبت کنید.

شرکت تعاونی ، شرکتی است متشکل از اشخاص حقیقی یا حقوقی که برای تأمین نیازهای مشترک و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضای آن با کمک و همکاری متقابل و با رعایت قانون و مقررات تشکیل می شود . شرکت تعاونی از شخصیت حقوقی و از دارایی مستقل  برخوردار هستند.  لازم به ذکر است که هرگونه ثبت تغییرات در شرکت های تعاونی منوط به اجازه از وزارت تعاون است.

ثبت شرکت تعاونی

تعریف شرکت تعاونی

شرکت تعاونی پس از ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص ، از نظر شرکتهای ثبت شده در ایران رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. برای ثبت شرکت تعاونی حداقل 7 نفر لازم است. جهت ثبت شرکت تعاونی نیاز به یکسری مجوزها هستیم که یک مجوز مربوطه باید از اداره کل تعاون شهری که تصمیم دارید شرکت را در آنجا ثبت کنید گرفته شود. مقررات متعددی در قانون تعاون وجود دارد. شرکت تعاونی زمانی ایجاد می شود که اساسنامه آن توسط اولین مجمع عمومی عادی شرکت تصویب شود و ساختار هیئت مدیره با تعهد رسمی تعیین شود تا اینکه ابتدا اساسنامه را تصویب کند و سپس آن را برای تصویب نهایی به مجمع عمومی عادی ارائه کند.

 سرمایه لازم برای ثبت شرکت تعاونی :

در شرکت های تعاونی حداقل ۵١% سرمایه توسط اعضای شرکت تامین می شود. البته اعضا می توانند به دلخواه خود تمام سرمایه شرکت را نیز متعهد شوند اما الزاماً تامین حداقل 51% سرمایه به عهده اعضا می باشد. برای تامین مابقی سرمایه یا افزایش آن می توانند از وزارتخانه ها ، سازمان ها ، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی بدون اینکه عضو آن شرکت تعاونی باشند نیز وام بدون بهره بگیرند.

تعداد شرکا برای ثبت شرکت تعاونی :

برای تاسیس شرکت تعاونی وجود حداقل 7 نفر الزامی است ، که از 2 نفر به عنوان بازرس و 5 نفر به عنوان موسسین یا هیئت مدیره و سهامدار تشکیل شده است.

 انتخاب نام شرکت تعاونی :

برای انتخاب نام شرکت تعاونی باید توجه داشته باشید که علاوه بر رعایت تمام قوانین مربوط به انتخاب نام شرکتها بایستی از کلمه تعاونی نیز استفاده شود.

موضوعات شرکت تعاونی :

شرکت تعاونی بسته به موضوع فعالیت های تعاونی به انواع مختلفی تقسیم می شود.  از جمله این شرکت ها می توان به تعاونی های تولید ، اعتبارات رایگان خدمات تعاونی و گروه های حرفه ای ، تعاونی های کشاورزی ، دام ، دامپروری ، شیلات ، پرورش و صید ماهی ، تعاونی های معدن اشاره کرد. تعاونی های جامعه مدنی ، تعاونی های توزیع از جمله تعاونی های تجاری ، مصرف کنندگان ، مسکن ، تعاونی های جامع و تعاونی های چند منظوره اشاره نمود.

انواع شرکت تعاونی :

با توجه به موضوع فعالیت های متفاوت، شرکت های تعاونی مختلفی داریم:

  • شرکت تعاونی توزیع : نوعی از شرکت های تعاونی است که فعالیت آن در زمینه هایی مانند تهیه و توزیع کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازهای اعضای فعالیت است.
  • شرکت تعاونی مصرف: شرکتی است که به منظور فروش اجناس برای مصارف زندگی اعم از این که اجناس را شرکا ایجاد کرده یا خرید کرده باشند و نفع و ضرر بین شرکا به نسبت خرید هر یک از آن ها تقسیم می شود.
  • شرکت تعاونی تولید: نوعی از شرکت های تعاونی است که برای اشتغال اعضا در امور کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت و معدن و در آخر عمران شهری و روستایی و … فعالیت دارند.

انواع شرکت تعاونی به لحاظ عضویت :

  • شرکت تعاونی عام: در این شرکت تعاونی ، عضویت برای همه آزاد بوده و موسسین می توانند بخشی از سرمایه شرکت را با فروش سهام به عموم مردم تأمین می کنند. در طول فعالیت شرکت ، سرمایه شرکت نباید از ۵ میلیارد ریال کمتر باشد.
  • شرکت تعاونی خاص: در این نوع شرکت، عضویت برای گروهی خاص از قبیل کارمندان، کارگران، دانشجویان ، کشاورزان، زنان، مشاغل خاص و … آزاد است. از این نوع شرکت های تعاونی در بسیاری از ادارات دیده می شود که توسط خود کارمندان تاسیس می شود.

مراحل تشکيل شرکت تعاونی :

  1. در ابتدا باید ببینید که شرکت شما در چه زمینه ای می خواهد فعالیت داشته باشد و با توجه به نیازهای جامعه و توانایی های شما موضوع فعالیت شرکت تعاونی را انتخاب کنید.
  2. برای ثبت شرکت تعاونی نیاز است که حداقل 7 نفر متقاضی برای اعضای شرکت انتخاب کنید.
  3. درخواست تشکیل تعاونی به همراه معرفی سه نفر به عنوان هیئت موسس از بین اعضای اولیه را تنظیم و سپس فرم کلیات پيشنهادی مورد نظر را تکمیل نمایید. همچنین لازم است تا مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی را آماده نمایید.
  4. همانطور که قبلا گفته شد باید قبل از ثبت شرکت ازاداره کل تعاون استان تهران یا ادارات تعاون شهرستان های ذیربط موافقتنامه دریافت کنید. بنابراین باید مدارکی که تنظیم کردید را به اداره تعاون محل زندگی خود ارسال نمایید.
  5. حدود 30 تا 40 روز کاری طول می کشد تا مجوز از وزارت تعاون اخذ شود.
  6. نهایتا بایستی مجوز و اساسنامه اظهارنامه بهاداره ثبت شرکت ها ارسال گردد.
  7. پس از 20 الی 30 روز کاری آگهی ثبت شرکت تعاونی آماده می شود.

براي ثبت شركت تعاوني ، ابتدا لازم است حداقل ۷ نفر متقاضي حائز شرايط قانوني برای عضويت انتخاب شوند. سپس جلسه مجمع عمومي را تشكيل داده و سه نفر از بين اعضا به عنوان هيئت موسس انتخاب نمایند.

تاسیس شرکت تعاونی

 وظیفه هیئت موسس :

  • تهيه كليات طرح پيشنهادي و اساسنامه
  • دعوت به عضويت افراد واجد شرايط
  • برگزاري اولين مجمع عمومي عادي پس از موافقت وزارت/ اداره كل تعاون با تشكيل تعاوني
  • آماده سازی طرح توجيهی ضرورت تشكيل تعاوني
  • اعلام تعداد و مشخصات داوطلبان اوليه عضويت ( مهارت ها و تخصصهاي آنان در تعاوني هاي توليدي )
  • روش تامین سرمايه و ديگر امكانات مورد نياز براي تشكيل و شروع کار شرکت تعاوني
  • ميزان سهمي كه هر عضو بايد برای تامين سرمايه شركت خريداري نمايد.
  • اعلام نام بانک يا موسسه اعتباري كه قرار است حساب جاري در آن افتتاح شود.
  • ميزان و نحوه سرمايه گذاري و مشاركت وزارتخانه، سازمان و يا شركت دولتي، وابسته يا تحت پوشش دولت، بانكها، نهاد انقلاب اسلامي و يا تعاوني ديگر ( البته در صورتی که سازمان های مذکور برای مشارکت یا سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده باشند )

هیئت موسس باید تمام مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی را تهيه نموده و نماينده تام الاختيار به وزارت/ اداره كل تعاون را معرفی نماید.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی :

  1. تصویر شناسنامه و کارت ملی هیئت موسس و اعضا
  2. مدارک تحصیلی اعضا و رزومه کار مرتبط با نوع تعاونی
  3. تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت
  4. سه نسخه اساسنامه ممهور به مهر اداره تعاون مربوطه
  5. دو نسخه صورتجلسه اولين مجمع عمومی
  6. دو نسخه صورتجلسه هيأت مديره
  7. دو نسخه تقاضانامه تعاوني
  8. دو نسخه شرکتنامه تعاوني
  9. تکميل فرم تعيين نام به ترتيب اولويت نام هاي پيشنهادي
  10. اصل گواهي بانکي مبني بر پرداخت سرمايه تعهدي (حداقل 35% سرمايه)
  11. اصل مجوز از اداره تعاون مربوطه
  12. تصوير برابر با اصل مدارک احراز اعضا هيات مديره (شناسنامه و کارت ملي)
مراحل ثبت شرکت تعاونی

الف– شرکت تعاونی عامشرکتی است که عضویت در آن برای همه آزاد می‌باشد و موسسین یا شرکت باید برای تأمین قسمتی از سرمایه اولیه و یا افزایش سرمایه شرکت سهام آنرا به عموم عرضه نمایند.
ب– شرکت تعاونی خاصشرکتی است که عضویت در آن منحصراً برای گروهی خاص از قبیل : کارگران، کارمندان، کشاورزان، دانشجویان، ایثارگران، زنان، مشاغل خاص و نظایر اینها آزاد باشد، بدیهی است تعاونی موظف به پذیرش متقاضیان واجد شرایط بوده و از این نظر محدودیتی برای عضویت وجود ندارد.

ادامه مطلب

تعداد آراء شرکتهای تعاونی به شرح زیر تعیین می گردد:
1– شرکتهای تعاونی مصرف، مرزنشینان، آموزشگاهی، به ازاء هر ده عضو یک رأی.
2– شرکتهای تعاونی مسکن، اعتبار، چند منظوره ای، روستائی و عشایری، به ازاء هر پنج عضو یک رأی.
3– سایر تعاونی های خارج از بندهای (1 و 2) این تبصره به ازاء هر عضو یک رأی.

ادامه مطلب

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی:

اساسنامه و سایر اوراق و صورتجلسات (که توسط اداره تعاون مهر شده است) و همچنین اساسنامه و صورتجلسات پرینت شده بارکد دار بعد از ثبت نام در سامانه جامع ثبت شر کتها + تقاضاي تعيين نام+پرینت تائیده نام ازسامانه جامع ثبت شرکتها

و…

ادامه مطلب

کلیه ی حقوق متعلق به ثبت بازرگان است

2 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
1
سلام،
اگر سوالی دارید بفرمایید؟
گروه ثبت بازرگان حلال مسائل ثبت شرکت‌های شماست.
(در صورت عدم پاسخگویی می‌توانید با شماره تلفن همراه:09391131818 از طریق واتس‌اپ با کارشناس ارشد در تماس باشید).